Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

Temat przedsiębiorstw i ich wpływu na społeczeństwo trwa od wielu lat. O ile na początku kapitalizmu biznesy były skupione jedynie na mnożeniu zysków, a społeczna odpowiedzialność czy etyka nie miały w ogóle nie istniały, tak późniejsze kryzysy społeczno-gospodarcze w pewien sposób wymusiły na przedsiębiorcach dostrzeżenie potrzeb społecznych. W bardzo ogólnym rozumieniu można założyć, że to w epoce hipisów, którzy kontestując kapitalizm oraz globalizację, wpłynęły na to, iż firmy rozpoczęły działania, które dziś nazywamy społeczną odpowiedzialnością biznesu.

Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – ang. corporate social responsibility)? Wbrew temu co się powszechnie uważa, nie chodzi tu o działalność charytatywną lecz raczej o zarządzanie firmą z poszanowaniem zasad współżycia społecznego. W tym rozumieniu przedsiębiorstwa powinny być jednostkami społecznymi, które uwzględniają w swojej strategii interesy społeczeństwa. CSR bardzo często wykorzystywane jest w celu ocieplenia wizerunku. Nie zmienia to jednak faktu, że nie chodzi o jednorazową akcję, lecz CSR musi być trwale wpisane w genotyp przedsiębiorstwa. To właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu bardzo często decyduje o sukcesie marketingowym i wizerunkowym przedsiębiorstwa. Element ten należy konsekwentnie rozwijać, dzięki czemu ludzie będą mogli się z nami utożsamiać.

Obecnie najczęstszym elementem wpisanym w strategię przedsiębiorstwa jest ochrona środowiska. Przejawia się ona w wielu wymiarach, lecz nie można zaprzeczyć, że wiele firm absolutnie się w ten schemat wpisuje. Tak jak wcześniej wspomniałem, nie chodzi jedynie o spełnianie wymogów prawnych i formalnych, lecz zwiększeniu inwestycji na ochronę środowiska i wywieraniu faktycznego wpływu na dany problem. Warto pamiętać, że tego typu wydatki powinniśmy traktować nie jako koszt, lecz inwestycję.

Sprawdź też: WEB-MED

Previous post Tanie i nowoczesne lampy do pokoju
Next post Jaki laptop biznesowy wybrać?